TURBOSPRĘŻARKA

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki, osadzonych na wspólnym wale. Ma ona za zadanie doładować silnik spalinowy. Zasilana jest gazami spalinowymi z silnika. Sprężone przez sprężarkę powietrze zasila silnik. Część gorącą turbosprężarki stanowi turbina, chłodną – sprężarka.

Turbodoładowanie opatentowane zostało przez dr. Alfreda Buchi. Miało to miejsce w 1905 roku. Natomiast od 1973 roku turbodoładowanie wykorzystywane jest w samochodach osobowych. Turbosprężarka ma głównie na celu uzyskanie lepszych osiągów silnika. Kiedyś stosowana była tylko w autach sportowych. Dzisiaj jest już niemal powszechna. Posiadacze diesli doskonale ją znają.


Na czym polega praca turbosprężarki?


Spaliny, które wydobywają się z kolektora wydechowego rozpędzają wirnik. Odprowadzane są z turbosprężarki do układu wydechowego. Do kanału z przodu sprężarki wpada powietrze. Z racji obrotu wału z wirnikiem powietrze jest sprężane. Bocznym kanałem sprężarki powietrze trafia do kolektora dolotowego albo chłodnicy. To sprężenie skutkuje wzrostem temperatury. Może ona wynosić nawet 90 º C.

Wzrost temperatury powietrza w sprężarce uwarunkowany jest wzrostem ciśnienia oraz przepływem ciepła przez elementy konstrukcyjne.


Wady i zalety turbodoładowania

Właściciele diesli do głównych zalet turbosprężarki zaliczają:

– przyrost mocy silnika,
– poprawę czystości spalin,
– mniejsze zużycie paliwa,
– lepszy komfort jazdy.

Natomiast w kwestii wad turbiny wymieniają:

– większą złożoność silnika,
– jest silnie obiążona cieplnie,
– szybsze zużycie podzespołów,
– zjawisko "turbodziury".


Turbosprężarka ma zarówno swe wady, jak i zalety. Niestety nie da się jednoznacznie ocenić, czy warto w nią inwestować czy też nie. Większość uważa, że stanowi ona dobre rozwiązanie i znacznie ułatwia pracę diesli. Inni natomiast sądzą, że to nikomu niepotrzebny wydatek. Osoby te twierdzą tak przede wszystkim z uwagi na awaryjność turbosprężarki.

Co w przypadku uszkodzenia turbiny? Masz do wyboru z reguły dwie opcje: albo wymieniasz turbosprężarkę na nową, albo poddajesz ją regeneracji. Wszystko tak naprawdę zależy od konkretnego przypadku i nie da się z góry ustalić, co jest lepsze. Jeśli natomiast możliwe jest przeprowadzenie regeneracji – warto się na nią zdecydować. Dlaczego? Przede wszystkim zaoszczędzisz sporą kwotę. Po drugie, naprawiona turbosprężarka może sprawnie działać przez wiele lat. Współcześnie dzięki regeneracji możemy uzyskać paramtery zbliżone do nowej turbosprężarki. Pamiętaj tylko, aby zgłosić się do profesjonalnego warsztatu, który potrafi przeprowadzić właściwą regenerację. Najlepiej skontaktuj się z nami, tel.: 609-707-060.


Regeneracja i naprawa turbosprężarek - obsługujemy CAŁĄ POLSKĘ!

Regeneracja turbosprężarek Warszawa, Łódź, Wrocław, Poznań, Kielce, Kraków, Katowice, Opole, Bielsko Biała, Częstochowa, Białystok

Naprawa turbosprężarek Olsztyn, Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski, Piła, Suwałki, Elbląg, Ełk

Regeneracja turbin Siedlce, Radom, Mielec, Rzeszów, Lublin, Tarnów, Zielona Góra, Bydgoszcz, Legnica, Krosno, Kalisz

Naprawa turbiny Rybnik, Gliwice, Nowy Sącz, Tychy, Jelenia Góra, Nysa, Stargard Szczeciński, Wałbrzych, Koszalin, Starachowice

Naprawa Turbosprężarek

ul. KEN 20

37-450 Stalowa Wola, woj. podkarpackie

tel. 609 707-060

pawlik.sw@bosch-service.pl

100% Zaufania